Mikä sopisikaan nörttikuorolle paremmin laulettavaksi kuin kappale pelistä, jossa musiikki itsessään on olennaisessa roolissa? Another Castle Sings -postaussarja esittelee tällä kertaa Journey-videopelin päätöskappaleen I Was Born for This.
Journey on vuonna 2012 ilmestynyt seikkailupeli, jossa pelaaja ohjaa viittaan pukeutunutta hahmoa suuren aavikon keskellä. Kaukana horisontissa siintää pahaenteinen vuori, jota kohti pelihahmon on määrä matkata. Hahmon kaulassa liehuu huivi, jonka avulla pelissä on mahdollista lentää – aluksi lyhyitä, mutta pelin edetessä yhä pidempiä matkoja.
Journeyssa erityistä on se, että siinä ei ole lainkaan dialogia tai kirjoitettua tekstiä. Siten soundtrack onkin aivan olennainen osa pelin tarinankerrontaa. Austin Wintoryn säveltämä musiikki koostuu yhdestä ainoasta teemasta, joka toistuu pelin edetessä eri soittimin soitettuna (niistä erikoisimpana serpentti – 1500-luvulla kehitetty varhainen vaskipuhallin). Musiikki myös reagoi dynaamisesti pelihahmon tekemisiin ja esimerkiksi etäisyyteen muihin hahmoihin nähden. Wintory on Journeyssa pyrkinyt myös luomaan musiikkia, jota ei voi selkeästi yhdistää mihinkään todellisen maailman kulttuuriin.
I Was Born for This soi pelin päätöskappaleena. Kappaleen lyriikoissa kuullaan peräti viittä eri kieltä (latina, muinaisenglanti, muinaiskreikka, japani ja ranska), ja ne ovat katkelmia historiallisista teksteistä, kuten Beowulfista ja Iliaksesta. Kappaleen nimi on englanninkielinen käännös sanoista, jotka Jeanne D’Arcin väitetään sanoneen oikeudenkäyntinsä aikana.
Kuva: Jem Yoshioka / Flickr (CC BY-SA 2.0)